Tekster – en del af din eksterne kommunikation

Din virksomhed defineres af sit udtryk. Den eksterne kommunikation skal skæres helt rigtigt, hvis den skal stemme overens med det, kunderne møder. Derfor teksterne ligeså vigtige som jeres visuelle identitet, fordi du her kan sætte ord på virksomhedens kerneydelser og værdisæt.

Som tekstforfatter har jeg mange års erfaring med at formidle budskaber for vidt forskellige brancher. Jeg laver målrettet tekstarbejde med henblik på både afsender, formål og modtager. Jeg er opmærksom på, om teksterne skal anvendes på tryk eller på nettet eller til noget helt tredje.

Teksttyper:

· Tekst til profilbrochurer
· Nyhedsbreve
· Pressemeddelelser
· Tekster til hjemmesider
· Tekster til WEBshops
· Tekst til annoncer
· Tekster til LinkedIn og Facebook
· Tekster til præcist det formål du har behov for

Der er forskel på at skrive tekster til web og til trykte medier

Tekster til WEB

For at skrive gode tekster til WEB skal man have Googles søgemaskine i baghovedet. Derfor skal teksterne være SEO-venlige, og opfylde de krav der stilles til SEO-Content. Kravene er ikke hugget i granit eller mejslet i sten, men er gode rettesnore for, hvordan man får en tekst til at rangere højere i søgemaskinerne.

Det kræver en SEO-analyse af søgeord og den rette anvendelse af dem i jeres content. Samtidigt skal der være en vis mængde tekst på din hjemmeside, for at søgemaskinerne kan finde den.

Man skal være opmærksom på:
· Titel
· URL-adressen
· Indholdet
· Headings

Det handler ikke om at benytte søgeordene konstant, men om at flette dem ind i en tekst, der både er læsbar, og hvor indholdet er meningsfyldt.

Tekster til tryk

Tekster til tryk giver større mulighed for at benytte sproglige blomster og forme et budskab, der ikke er baseret på, at det vigtigste skal komme først. Tekster til tryk åbner for muligheder, hvor man kan benytte storytelling og et andet sprog, end hvis teksterne er til web.

På tryk kan man ramme tone og stil, så det passer til lay-out og virksomhedens udtryk.

Nyhedsbreve og pressemeddelelser skal  formuleres korrekt, for at de får den tiltænkte effekt. Læs mere om nyhedsbreve her.

Jeg samarbejder tæt med mine kunder. I fællesskab finder vi frem til den gode historie og den rette vinkel, der skal benyttes for at kunne målrette dine tekster og din eksterne kommunikation til det rette segment og til det rette formål.

Referencer