Markedsføring på de sociale medier

Benytter du dine sociale medier rigtigt? Laver du de rigtige opslag? Er du bevidst om content marketing?

Der findes mange undersøgelser, som viser, hvordan man benytter sine sociale medier bedst, når man skal nå ud til flest mulige modtagere. Der er mange forskellige syn på, hvor mange opslag man skal lave i ugen, hvornår på dagen det er bedst, og hvordan indholdet skal formes.

Alle undersøgelser, statistiker og gode råd er rigtige, men de er ikke endegyldige. De kan anvendes som rettesnore for, hvordan du synes, dine sociale medier skal håndteres. Der findes ingen rigtige løsninger eller svar. Den rigtige løsning er den, der virker for dig!

Det handler om at målrette sin brug af de sociale medier til sin målgruppe, og brugen af de sociale medier skal i høj grad tilpasses din virksomheds temperament og profil.

Det værste, man kan gøre, er ikke at gøre noget.

Et interaktivt reklameblad

Man skal behandle sine sociale medier som et interaktivt reklameblad, hvor man har muligheden for at interagere med – og skabe relationer til sine eksisterende og kommende kunder. De sociale medier skal betragtes som et kraftfuldt redskab, hvor man med den rette anvendelse, får mange potentielle talerør for ens virksomhed.

Dine kunder har – højst sandsynligt – en facebookprofil, og de bruger i gennemsnit 21 minutter om dagen på facebook.

Som virksomhed har man en gratis mulighed for at ligge top-of-mind hos sine kunder og dermed være den virksomhed, de anbefaler, når deres venner, omgangskreds, chef med flere skal have løst et problem.

Og det har aldrig været nemmere at anbefale virksomheder og ydelser til andre – Med et enkelt klik kan Facebook-brugeren gøre sine gode venner opmærksomme på, hvor der findes en håndværker, der kan lægge deres tag, eller hvor de kan få solgt deres hus hurtigst. Hvis altså der er nogle gode opslag, de kan referere til.

Organisk rækkevide eller boost?

Det er nemt at lave opslag på facebook – Men vi har alle prøvet at lægge noget op, som INGEN har set eller reageret på.

Derfor er det vigtigt at arbejde med indholdet i dine opslag og benytte sig af content marketing. At producere indhold, der skaber værdi for andre og vækker interesse.

Der er mange fordele ved at benytte sig af organisk rækkevidde på Facebook. Det er gratis, du bliver synlig, og det er godt for din søgemaskineoptimering (hvis du husker at linke til din hjemmeside/webshop vel at mærke). Hvis dit indhold er godt, og du er god til at skabe og vedholde relationen, vil dine opslag nå stor rækkevidde, og du vil få god interaktion i form af kommentarer og likes.

Det kræver naturligvis, at dit indhold gennemtænkt og grundigt bearbejdet, samt hvordan du interagerer på opslaget, efter det er blevet slået op.

Hvis du ikke har ret mange følgere, kan det være en fordel at booste udvalgte opslag. Dit opslag vil blive vist flere gange, men det er ikke en garanti for, at der bliver klikket på det. Faktisk viser undersøgelser, at der kun bliver klikket 0,90% af gangene på et opslag, der er boostet/sponsoreret.

Det behøver ikke at være konkurrencer og tilbud

Du behøver ikke poste konkurrencer og kanontilbud, for at Facebook kan blive en god platform til din direct marketing. Ligesom i alle andre sammenhæng, gælder det ofte om at skabe en relation, der er baseret på tillid og at give en fornemmelse af, at du kender kunderne, og de kender dig. Det gør du ved god content marketing.

Hos Trechoma Promotion kan vi lave et tilbud på at opdatere din facebookside på ugentlig basis. Vi kan lave det rette indhold til dine opslag. Oftest skal man være tydelig på facebook i en længere periode, før man kan begynde at mærke effekten af sine facebookopslag.

Jeg ved, at teksten tager udgangspunkt i Facebook, men essensen kan i store træk også benyttes i forhold til LinkedIn. I forhold til LinkedIn skal indholdet ofte have en anden karakter. Det rette indhold til den rette målgruppe vil skabe interaktion og interesse.

Et typisk tilbud kan indeholde:
Billedbehandling i Photoshop
Opsætning og logo-branding på billeder i Illustrator
Videoproduktion
– Tekst til opslag
– Svar på kommentarer
– On site fotografering (man kan også selv levere billedmaterialet)
– … Alt, hvad du ikke selv får gjort.

Jeg har kunder, der kun skal bruge en times arbejde om ugen, andre lidt mere. Efter en god dialog med kunden om, hvad de har brug for hjælp til, tilpasser jeg tilbuddet og tidsforbruget til deres behov, og derfor er alle tilbud unikke.

Kontakt mig for en uforpligtende snak om jeres behov

Jeg bruger Morten og Trechoma Promotion til at lave mine Facebookopslag. Og jeg er glad for, at have fået sat skub min i Facebook-side og hjælp til hjemmesideopdateringer.

Jeg ville gerne selv, men i en travl hverdag får jeg det ikke gjort. Morten er god til at huske mig på, at sende billeder eller lignende, uden at det bliver trælst.

Morten justerer arbejdet, alt efter hvor meget man selv vil- og kan sørge for. Jeg sørger selv for at svare på mine opslag og beskeder, når Morten har lagt opslaget op.

Han laver opdateringerne på en måde, der giver mening for mig. Han kan altid komme med en god ide til, hvordan oplagene skal se ud og hvordan teksten skal lyde.

Det er et dejlig, behageligt samarbejde med gode dialoger om indhold, hvis det er nødvendigt. Lars Højmark

Mester, Snedkermester Lars Højmark ApS

Morten er dybt seriøs, og så har han god humor.

Han laver et fantastisk stykke arbejde med vores Facebook markedsføring, og har fingeren på pulsen. Det er ham, der er manden bag vores succes omkring nomineringen til ”Byens Bedste”.

Han er klart manden, der ved alt om facebook annoncering, og så er han mega velformuleret.

Ham ville jeg vælge, hvis jeg skulle markedsføre mig på Facebook. Peter Jørgensen

Direktør, Tommy Jørgensen VVS

Jeg tog kontakt til Morten Nissen på opfordring, og jeg er vildt imponeret!

Efter at have haft store problemer med facebook annoncering, som ikke nåede ud til mine følgere, tog Morten fat på en helt anden måde.

Der blev startet et nyhedsbrev, som er en succes. Morten er nem at arbejde sammen med, taler et sprog alle kan forstå, kommer med forslag til tiltag, hvilket jeg syntes er fantastisk.

Vi er på rette spor igen, jeg kan kun give de bedste anbefalinger til Morten, han er den rette vej til annoncering der virker.

Lene Dissing

Direktør, By Lene