Sociale Medier

· markedsføring · content · organisk · betalt·

Markedsføring på de sociale medier

Benytter du dine sociale medier rigtigt? Laver du de rigtige opslag? Er du bevidst om content marketing?

Der findes mange undersøgelser, som viser, hvordan man benytter sine sociale medier bedst, når man skal nå ud til flest mulige modtagere. Der er mange forskellige syn på, hvor mange opslag man skal lave i ugen, hvornår på dagen det er bedst, og hvordan indholdet skal formes.

Alle undersøgelser, statistiker og gode råd er rigtige, men de er ikke endegyldige. De kan anvendes som rettesnore for, hvordan du synes, dine sociale medier skal håndteres. Der findes ingen rigtige løsninger eller svar. Den rigtige løsning er den, der virker for dig!

Det handler om at målrette sin brug af de sociale medier til sin målgruppe, og brugen af de sociale medier skal i høj grad tilpasses din virksomheds temperament og profil.

Det værste, man kan gøre, er ikke at gøre noget.

Et interaktivt reklameblad

Man skal behandle sine sociale medier som et interaktivt reklameblad, hvor man har muligheden for at interagere med – og skabe relationer til sine eksisterende og kommende kunder. De sociale medier skal betragtes som et kraftfuldt redskab, hvor man med den rette anvendelse får mange potentielle talerør for ens virksomhed.

Jeg har ofte hørt flere virksomhedsejere sige, at ”Facebook er ikke noget for vores virksomhed – Vi passer meget bedre på LinkedIn” ud fra den tese, at Facebook ikke er et sted, hvor man kan lave seriøse forretninger – Specielt ikke, hvis man er en B2B virksomhed.

Men sandheden er en anden. Vi er omkring 3,5 millioner danskere, der har en profil på Facebook, og det er profiler i alle samfundslag og i alle erhverv. Og Facebook er klart det sociale medie, der anvendes mest (SE LINK til relevant statistik)

Som virksomhed har man en gratis mulighed for at ligge top-of-mind hos sine kunder og dermed være den virksomhed, de anbefaler, når deres venner, omgangskreds, chef med flere skal have løst et problem.

Og det har aldrig været nemmere at anbefale virksomheder og ydelser til andre – Med et enkelt klik kan Facebook-brugeren gøre sine gode venner opmærksomme på, hvor der findes en håndværker, der kan lægge deres tag, eller hvor de kan få solgt deres hus hurtigst. Hvis altså der er nogle gode opslag, de kan referere til.

%

72% af alle danske facebook brugere tjekker Facebook flere gange dagligt

Organisk rækkevide eller boost?

Det er nemt at lave opslag på facebook – Men vi har alle prøvet at lægge noget op, som INGEN har set eller reageret på.

Derfor er det vigtigt at arbejde med indholdet i dine opslag og benytte sig af content marketing. At producere indhold, der skaber værdi for andre og vækker interesse.

Der er mange fordele ved at benytte sig af organisk rækkevidde på Facebook. Det er gratis, du bliver synlig, og det er godt for din søgemaskineoptimering (hvis du husker at linke til din hjemmeside/webshop vel at mærke). Hvis dit indhold er godt, og du er god til at skabe og vedholde relationen, vil dine opslag nå stor rækkevidde, og du vil få god interaktion i form af kommentarer og likes.

Det kræver naturligvis, at dit indhold gennemtænkt og grundigt bearbejdet, samt hvordan du interagerer på opslaget, efter det er blevet slået op.

Hvis du ikke har ret mange følgere, kan det være en fordel at booste udvalgte opslag. Dit opslag vil blive vist flere gange, men det er ikke en garanti for, at der bliver klikket på det. Faktisk viser undersøgelser, at der kun bliver klikket 0,90% af gangene på et opslag, der er boostet/sponsoreret.

 

Det behøver ikke at være konkurrencer og tilbud!

Du behøver ikke poste konkurrencer og kanontilbud, for at Facebook kan blive en god platform til din direct marketing. Ligesom i alle andre sammenhæng, gælder det ofte om at skabe en relation, der er baseret på tillid og at give en fornemmelse af, at du kender kunderne, og de kender dig. Det gør du ved god content marketing.

Trechoma Promotion kan lave et tilbud på at opdatere din facebookside på ugentlig basis. Vi kan lave det rette indhold til dine opslag. Oftest skal man være tydelig på facebook i en længere periode, før man kan begynde at mærke effekten af sine facebookopslag.

Jeg ved, at teksten tager udgangspunkt i Facebook, men essensen kan i store træk også benyttes i forhold til LinkedIn. I forhold til LinkedIn skal indholdet ofte have en anden karakter. Det rette indhold til den rette målgruppe vil skabe interaktion og interesse.

Et typisk tilbud kan indeholde:
– Billedbehandling i Photoshop
– Opsætning og logo-branding på billeder i Illustrator
– Videoproduktion
– Tekst til opslag
– Svar på kommentarer
– On site fotografering (man kan også selv levere billedmaterialet)
– … Alt, hvad du ikke selv får gjort.