Storytelling som markedsføring i trykte brochurer

Der findes et utal af forkellige tekstgenrer, som man kan benytte sig af, når man skal have sit budskab ud. Én af de mere farverige er “Storytelling”.

Jeg arbejder tæt sammen med reklamebureauet Moove Advertising, som benytter mig som tekstforfatter på flere af deres storstilede projekter. Med Moove Advertising som samarbejdspartner, er vi sikret spændende og alsidige tekstopgaver fra flere forskellige brancher.

 

I dette tilfælde skulle jeg besøge Vadehavsbageriet i Vester Vedsted ved Ribe. Vadehavsbageriet producerer fremragende bake-off brød til nogle af de største indkøbskæder i landet. Vadehavsbageriet skulle have lavet nye brochurer og indpakning til deres produkter, og historien om det lille bageri, der ligger helt ud til vadehavet og som benytter det unikke miljø til at fremstille deres brød, skulle fortælles.

Metoden:
– Jeg interviewede de to indehavere og fik en grundig gennemgang og rundvisning på det effektive bageri. Derefter tog jeg hul på skriveprocessen. Det var vigtigt, at teksterne ramte den rette stemning. I sidste ende skulle alt naturligvis godkendes af Leif og Jytte (indehaverne).

At benytte storytelling i sin markedsføring kan være et effektfuld middel, hvis man finder den helt rette vinkel på sin historie. Hos Vadehavsbageriet var vinklen nærmest givet på forhånd, og fortællingen havde det formål at videregive den specielle stemning, der opstår i samspillet mellem vadehavet og bageriet.

Jeg skulle både beskrive deres unikke bageproces, de to ejere og deres specielle brød.

Skal jeg kigge på dine tekster?