Markedsføring af Butikker-Esbjerg.dk på flere platforme

Butikker-Esbjerg.dk er en hjemmeside, hvor byens butikker kan få lavet deres egen butiksprofil med al relevant information om butikken. Det inkluderer præsentationsvideo, billeder, tekst, links til alle relevante medier og meget mere. Siden fungerer som en portal, hvor de handlende i byen kan få et overblik over byens butikker med et klik og dermed gøre det nemmere at finde præcis de varer og butikker, de har brug for.

Opgaven var at lave en markedsføringskampagne, der introducerer siden for esbjergenserne og til detailhandlen. Markedsføringskampagnen skulle dermed ramme 2 målgrupper. Den primære er de potentielle kunder, og den sekundære er butikkerne.

 

Markedsføring på flere platforme er essentielt for at komme langt ud med dit budskab

Alle har en ide om, hvilke markedsføringskanaler der virker, og hvilke der ikke virker. I dag diskuteres der ofte om, hvilke kanaler der er bedst. Nogle bruger KUN de sociale medier, andre sværger til radio og TV-annoncering, og nogle holder sig til trykte annoncer i aviser, magasiner, på plakatstandere og i ugeblade. Men vil du have dit brand/firmanavn ud over stepperne, skal du satse på mere end én markedsføringskanal.

Din markedsføring skal påvirke potentielle kunder til at bruge din virksomhed, og gerne mere end én gang. Det handler om at skabe et fundament, der fæstner sig i bevidstheden hos den potentielle kunde. Og i dette tilfælde skulle budskabet være, at her kunne man finde alle butikkerne i Esbjerg med ét klik.

Vi opfatter og ser reklamer og annoncer bevidst og underbevidst. Det kan være i dit feed på Facebook, mens du bladrer i avisen, hører radio i bilen eller i en helt anden situation. Hele ideen med at lave en kampagne via flere markedsføringskanaler er, at budskabet og navnet bliver gentaget flere steder i løbet af perioden, så forbrugeren bevidst eller ubevidst registrerer navnet og budskabet.

Til denne kampagne valgte jeg følgende markedsføringskanaler og værktøjer:

  • Trykte helsidesannoncer i aviser
  • Radio spots
  • Markedsføring på de sociale medier
  • Klistermærker
  • Pressemeddelelser til redaktionel omtale
  • Nyhedsbrevstilmelding med henblik på direkte markedsføring
  • Digitale brochurer

Trykte helsidesannoncer i aviser

Selvom der i visse kredse tales om, at annoncer i aviser ikke virker længere, så er det ikke en definitiv sandhed. De fleste unge mennesker læser ikke aviser, i hvert fald ikke de fysiske, men når du skal brande noget, som også skal bruges af andre end de unge, er aviserne et godt sted at gøre det. Avisannoncering har flere fordele. De fleste aviser læses af flere læsere, og alle avislæsere bladrer som oftest hele avisen igennem.

Det er også derfor, jeg valgte, at helsides annoncer ville give bedst blikfang og dermed også størst opmærksomhed.

Jeg valgte at annoncere i Jydske Vestkysten, Østerby Nyt og Hjerting Posten fordi jeg på den måde kunne sørge for, at hele byen blev gjort opmærksom på butikker-esbjerg.dks eksistens.

 

Spot i radioen

I Esbjerg findes der en lokalradio, Radio Victoria, der laver gode resultater, fordi de netop KUN sørger for at være lokale. Med en masse virksomheder og private som lyttere, var det oplagt at bestille en måned med en massiv mængde spots på daglig basis. Radiospottet blev planlagt samtidigt med, at helsidesannoncerne blev udgivet i de forskellige aviser.

Når man annoncerer i radioen, er det gentagelsen, der gør, at budskabet siver ind. Og når man samtidig støder på annoncer i aviserne, sine sociale medier og artiklerne med samme budskab og samme navn, begynder kampagnen at virke på flere planer.

Markedsføring på de sociale medier

For ganske små budgetter kan du komme meget langt med markedsføring på de sociale medier. Og med muligheden for at målrette dine annoncer til de helt rigtige målgrupper er du sikker på, at du får størst muligt udbytte.
På de sociale medier kan du skræddersy dine kampagner til at ramme målgrupper med helt specifikke interesser, adfærd, alder, køn osv. Og hvis du samtidig kan formulere den rette tekst og have det rette blikfang, kan du være sikker på, at dine annoncer vil blive set.

Læs mere om markedsføring på de sociale medier

 

Pressemeddelelser med henblik på redaktionel omtale

En god pressemeddelelse kan åbne dørene til uvurderlig redaktionel omtale, både i aviser, TV og i radio. I dette tilfælde lykkedes det at få omtale i Jydske Vestkysten, Ugeavisen Esbjerg, Østerby Nyt, TV Syd og Radio Victoria. Både interviews og løbende omtaler har gjort kendskabet til Butikker-Esbjerg.dk større blandt begge målgrupper. Læs mere om pressemeddelelser og tekstarbejde her.

Nyhedsbreve som fremtidig markedsføring

Sideløbende med de aktive annoncer i radio, avis og på de sociale medier åbnede jeg for muligheden for at tilmelde sig et nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et af de mest sikre, direkte markedsførings redskaber, du kan bruge, hvis du vil ramme flest modtagere. I dette eksempel er det Fjord Gardiner, der har sendt en digital brochure ud via nyhedsbrevet.

Klistermærker

Som et ekstra tiltag lavede jeg klistermærker med budskabet ”Jeg støtter butikkerne i Esbjerg”, som kan hentes i de butikker, der er med på butikker-esbjerg.dk. De kan i dag ses i bybilledet på biler, cykler, løbehjul med mere. Klistermærket er lavet i samarbejde med Skiltestedet, som er aktive formidlere af budskabet om at støtte de lokale butikker.

Samarbejde er vigtigt for at løse opgaven tilfredsstillende.

På Trechoma kan jeg håndtere de fleste formidlings- og markedsføringsopgaver selv. De steder, hvor mine egne evner ikke slår til, eller hvor opgaven har en størrelse, der kræver flere hænder, har jeg et godt netværk af betroede samarbejdspartnere, som jeg ofte benytter mig af. Blandt mine samarbejdspartnere findes dygtige fotografer med hver deres udtryk, kompetente programmører, der assisterer, når web-delen kræver noget helt specifikt og andre aktører i branchen.

Ethvert produkt og brand kræver sin helt egen kampagne, og kampagnen skal tilrettes den målgruppe, den er tiltænkt. Derfor bruger jeg ofte en del tid på segmenteringen, før den egentlige kampagne kan planlægges.

Mangler du et øje på din markedsføring?